Аграрна Економіка 2022 Т. 15 № 1-2: 35-45

Організаційно-економічний механізм формування соціальної відповідальності аграрних підприємств

І. Яців, д. е. н., професор
ORCID ID: 0000-0002-2370-6351
Львівський національний університет природокористування
П. Кушка, аспірант
ORCID ID: 0000-0003-4190-8747
Львівський національний університет природокористування
https://doi.org/10.31734/agrarecon2022.01-02.035

АНОТАЦІЯ

Cоціальна відповідальність підприємства розглядається як сукупність його відносин зі стейкхолдерами. У рамках цих відносин підприємство добровільно бере на себе зобов’язання щодо врахування інтересів суб’єктів, на яких воно впливає своєю діяльністю. Охарактеризовані особливості розвитку соціальної відповідальності аграрних підприємств.

Забезпечення розвитку соціальної відповідальності підприємств обумовлює потребу у формуванні ефективного управлінського інструментарію – організаційно-економічного механізму формування відповідних відносин. Цей механізм розглядається як сукупність організаційних форм реалізації відносин соціальної відповідальності, принципів, методів, інструментів, що їх застосовує підприємство задля досягнення своїх цілей. Зазначені інструменти, що застосовуються аграрними підприємствами в рамках відносин соціальної відповідальності. Ці інструменти згруповані за видами відносин аграрного підприємства – як роботодавця, постачальника (продавця) продукції, ділового партнера, користувача природних ресурсів, члена бізнес-спільноти. Показано, які завдання можуть виконувати підприємства застосуванням цих інструментів. Кожне аграрне підприємство може знайти певну нішу в системі відносин соціальної відповідальності та визначити застосовувані при цьому інструменти, які б узгоджувалися з його економічним потенціалом, розміром землекористування, спеціалізацією тощо.

Наведені основні принципи формування соціальної відповідальності підприємств – добровільності, неухильного дотримання правових норм, етичності, прозорості та відкритості, комплексності, ефективності. Показано, що соціально-економічний механізм формування соціальної відповідальності спрямований на досягнення певних цілей, які ставить перед собою підприємство. Мотивацією при визначенні цих цілей є як моральні міркування керівників (власників) підприємства, так і можливість досягнення певних конкурентних переваг. Зазначено, що організаційно-економічний механізм формування соціальної відповідальності доцільно посилити інструментами державної регуляторної політики.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

аграрні підприємства, соціальна відповідальність, організаційно-економічний механізм, благодійництво, територіальні громади, державне регулювання

ПОВНИЙ ТЕКСТ:

ПОСИЛАННЯ

  1. Балуєва, О. В. та Бондарук, О. В., 2017. Соціальна відповідальність. Київ: Маріуполь: ДонДУУ.
  2. Бардіна, Т. О., 2017. Соціальна відповідальність аграрних підприємств як невід’ємна складова розвитку сільських територій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки, 27 (1), с. 127–130.
  3. Грицаєнко, М. І., 2021. Роль соціального капіталу аграрного підприємства в імплементації засад корпоративної соціальної відповідальності. Економіка АПК, 5, с. 17–29.
  4. Гудзинський, О. Д. та Судомир, С. М., 2018. Соціальна відповідальність бізнесової діяльності в аграрному секторі економіки. Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки, 3, с. 211–218.
  5. Єрмаков, О. Ю. та Нагорний, В. В., 2016. Методологічні засади поширення корпоративної соціальної відповідальності в аграрних формуваннях України. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Економіка, аграрний менеджмент, бізнес, 249, с. 165–174.
  6. Звонар, В. П., 2018. Соціальна відповідальність як соціоекономчний ефект: теорія та українські реалії: монографія. Київ.
  7. Зінчук, Т. О. та Левківський, Є. В., 2019. Корпоративна соціальна відповідальність вертикально інтегрованих структур аграрного бізнесу як умова сталого розвитку. Економіка АПК, 1, с. 39–49.
  8. Колот А. М., ред., 2012. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку. Київ: КНЕУ.
  9. Лункіна, Т. І. та Широка, А. І., 2018. Локальна соціальна відповідальність в аграрному секторі України. Modern economics, 9, с. 60–66.
  10. Лункіна, Т. І., 2020. Формування соціальної відповідальності суб’єктів аграрного сектора економіки: концептуальні підходи. Проблеми економіки, 2, с. 389–396.
  11. Малік, М. Й., Мамчур, В. А. та Шпикуляк, О. Г., 2017. Інституціональне середовище та формування соціальної відповідальності аграрних підприємств. Економіка АПК, 12, с. 5–13.
  12. Миколенко, І. Г., 2017. Механізм соціальної відповідальності суб’єктів аграрного бізнесу. Актуальні проблеми інноваційної економіки, 4, с. 62–72.
  13. Мойсеєнко, І. П., Куцик, В. І. та Мойсеєнко, І. В., 2020. Регулювання соціальної відповідальності підприємництва в Україні. Львів: Видавництво ЛТЕУ.
  14. Нагорний, В. В. та Козлова, Н. О., 2018. До питання формування корпоративної соціальної відповідальності на сільськогосподарських підприємствах. Сучасні питання економіки і права, 2, с. 32–39.
  15. Пахуча, Е. В., 2018. Соціальна відповідальність аграрних підприємств: сучасний стан, проблеми і тенденції розвитку. Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки, 4, с. 350–361.
  16. Поленкова, М. В., 2020. Формування соціальної відповідальності аграрних підприємств в умовах сталого розвитку. Проблеми економіки, 4, с. 195–200.
  17. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціальної відповідальності бізнесу в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 66-р, 2020 [online] Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text [Дата звернення 10 квітня 2022].
  18. Пушкар, М. С. та Голінач, Л. І., 2018. Соціальна відповідальність бізнесу: теорія і практика. Тернопіль: Карт-бланш.
  19. Сіренко, Н. М., Лункіна, Т. І. та Бурковська, А. В., 2021. Соціальна відповідальність. Миколаїв: МНАУ.
  20. Сіренко, Н. М., Лункіна, Т. І. та Бурковська, А. В., 2020. Стратегічний підхід до формування соціальної відповідальності суб’єктів аграрного сектору економіки України. Економіка АПК, 2020, 10, с. 62–70.
  21. Crowther, D. and Vilke, R., 2018. Farmers' social responsibility to local community: does education matter? Management theory and studies for rural business and infrastructure development, 40 (2), p. 167–174.
  22. Guidance on social responsibility. ISO 26000:2010, 2010. [online] Available at: https://www.iso.org/obp/ui/ru/#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:en [Accessed 07 April 2022].
  23. Hajdu, A., Daziano, M. and Visser, O. 2021. Institutions and individual values motivating corporate social responsibility activities in large farms and agroholdings. International Food and Agribusiness Management Review, 24 (4), p. 669–696.
  24. Heyder, M. and Theuvsen, L., 2012. Determinants and effects of corporate social responsibility in German agribusiness: A PLS model. Agribusiness, 28 (4), p. 400–428.
  25. Luhmann, H. and Theuvsen, L., 2017. Corporate Social Responsibility: Exploring a Framework for the Agribusiness Sector. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 30 (2), p. 241–253.
  26. Mazur-Wierzbicka, E., 2015. The application of corporate social responsibility in European agriculture. Miscellanea Geographica, 19 (1). p. 19–23.
  27. Poetz, K., Haas, R. and Balzarova, M., 2013. CSR schemes in agribusiness: Opening the black box. British Food Journal, 115 (1), p. 47–74.
  28. Ratajczak, M., 2014. The implementation of selected elements of CSR concept on the example of agribusiness enterprises from Warmia and Mazury. Management, 18 (1), p. 109–123.
  29. Tallontire, A. and Greenhalgh, P., 2015. Establishing CSR drivers in agribusiness. Final Report for Foreign Investment Advisory Service International Finance Corporation & World Bank. Natural Resources Institute, Kent [online] Available at: http://www.eldis.org/vfile/upload/1/document/0708/DOC19592.pdf [Accessed 12 April 2022].
  30. Xu, Y., Chen, H. and Zhai, T., 2020. Research on the Impact of Agricultural Enterprise's Social Responsibility on Enterprise's Continuous Innovation. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 71, p. 403–419.